Van afwijzing naar afwijzing door beperking: Toch vond Frederik ‘zijn betere baan’
Frederik Kamit is een sympathieke man van 45 jaar, staat midden in het leven én in de startblokken om zijn handen uit de mouwen te steken. Maar hij heeft ook een auditieve beperking. Met andere woorden: Frederik is nagenoeg doof geboren. Het weerhield hem nooit om dingen in zijn leven te bereiken. Maar dat bleek lastiger toen hij op zoek ging naar een (vaste) baan. “Talloze afwijzingen heb ik gehad. Tot ik bij Niels van Logistic Force Nieuwegein aan tafel zat. Hij keek verder dan mijn beperking.”
Een ‘gewone’ baan met fijne collega’s
De 10 maanden na het eerste kennismakingsgesprek tussen Frederik, zijn begeleidster Daniëlle en Niels zijn voorbijgevlogen. En nu zitten we opnieuw aan tafel met dit drietal. Dit keer om de juiste woorden te geven aan het succesverhaal van Frederik en zijn nieuwe baan. Zijn begeleidster Daniëlle is razendsnel met het verduidelijken van onze vragen door middel van gebarentaal. “We zijn al zo’n 5,5 jaar een team. Ik help 15 slechthorende en dove mensen met allerlei grote en kleine zaken. En vandaag ben ik de gebarentolk voor Frederik zodat hij alles goed begrijpt en zijn verhaal kan doen”, legt ze uit. Frederik begint zijn verhaal met de zoektocht die een aantal jaren geleden al begon. “Ik heb hier en daar wel baantjes gehad, maar nooit heel lang. En ik was toe aan een fijne werkplek waar ik voor langere tijd kon blijven. Een ‘gewone’ baan, met fijne collega’s en leuk werk. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn? Maar niets bleek minder waar.”
‘We hebben niets aan jou’
Hij schreef sollicitatiebrieven, stuurde cv’s, ging naar intakegesprekken en deed mee aan introductiedagen. Maar wat hij ook deed, hij werd telkens afgewezen. Hij probeerde het bij grote bedrijven, kleine bedrijven en instellingen maar nergens wilde ze hem een kans geven. Frederik: “Ze keken niet voorbij mijn beperking. Terwijl ik zo graag wilde.” Daniëlle vult hem aan: “Natuurlijk was ik er altijd bij, om de drempel weg te nemen en de communicatie soepel te laten verlopen. Maar ook dat hielp niet. Het moeilijkste moment was tijdens een introductiedag van een heel groot en bekend bedrijf. Direct na de kennismaking werd ons verteld dat we weer konden gaan. ‘We hebben niets aan jou’ werd gezegd. Zo verdrietig, vooral voor Frederik natuurlijk.” Wat volgde was teleurstelling op teleurstelling. Maar ze bleven strijdvaardig en Frederik liet zich niet uit het veld slaan. Hij ontwikkelde een ongekend doorzettingsvermogen. Het moest toch een keer gaan lukken?
Kijken naar wat iemand wél kan
“Telefoongesprekken zijn voor mij natuurlijk lastig, dus Daniëlle belde voor mij met Logistic Force Nieuwegein. Niels was gelijk enthousiast en niet veel later zaten we bij hem aan tafel”, vertelt Frederik. “Beperking of niet, bij Logistic Force kijken we altijd naar wat een kandidaat wél kan. Niet naar wat iemand niet kan. Dus dat heb ik ook bij Frederik gedaan. Ik zag een jonge vent met een goed voorkomen die veel potentie, werklust en positiviteit uitstraalde. En met deze eigenschappen kan ik natuurlijk wel iets”, lacht Niels. Na het gesprek, dat ruim een uur duurt, weet Niels alles over de kennis en kunde van Frederik en zijn interesses en wensen voor een nieuwe baan. Niels kon aan de slag.
Denken in oplossingen
En dat deed hij met succes. Vanwege zijn goede connecties bij de opdrachtgever, wist Niels binnen no-time PostNL enthousiast te maken voor kandidaat Frederik. “Ik overtuigde ze van zijn kwaliteiten en vroeg hen voorbij zijn beperking te kijken. En dat deden ze”, glundert Niels. Frederik kon al snel aan de slag als pakketbezorger en er werd samen met hem gekeken naar de ideale indeling van zijn werkzaamheden en de juiste werkplek. Ook werd er gekeken naar praktische oplossingen voor de dagelijkse interactie met collega’s én klanten. Als we Frederik naar een paar voorbeelden van deze praktische oplossingen vragen, vertelt hij: “Mijn collega’s praten rustig, zodat ik kan liplezen en ik word standaard geappt in plaats van gebeld. Maar de videodeurbellen bij de klanten vormden soms nog wel een uitdaging. Want ik hoor natuurlijk niet als iemand communiceert via deze bel. Ik herhaal in dat geval dat ik de pakketbezorger ben en een pakketje heb. Werkt prima”, lacht Frederik.
Jouw Betere Baan
Frederik zet zijn schouders onder het werk bij zijn nieuwe opdrachtgever en weet de harten van zijn collega’s te veroveren. Dat Post NL hem al na enkele maanden wil overnemen en een vast contract aanbiedt, is voor Logistic Force geen verrassing. “Dit is de ultieme vertaling van ‘Jouw Betere Baan’. Want dit is waar Frederik al jaren naar op zoek was: een vaste baan bij een leuk bedrijf met fijne collega’s”, licht Niels toe. “Maar ik moet bekennen dat ik het ook jammer vond om Frederik als uitzendkracht kwijt te raken. En dat is alleen maar een groot compliment voor hem.” Maar ook Frederik is in zijn nopjes met deze ontwikkeling: “Ik ben gewoon blij dat ik deze kans heb gekregen. Zowel van Logistic Force als van Post NL.”
Verwachtingen overtreffen
Als we Frederik vragen wat hij andere kandidaten met een beperking wil meegeven, antwoordt hij: “Geef niet op. Ga bij één van de vestigingen van Logistic Force langs. Zij kijken naar jou, jouw wensen en wat je wel kunt. Daarnaast hebben ze goede contacten met opdrachtgevers en zetten net dat stapje meer om een baan voor je te vinden. Ze hebben mijn verwachtingen in ieder geval overtroffen.” We stellen Niels dezelfde vraag. “Ik vind dat het sowieso moet gaan over de kwaliteiten van mensen en niet over eventuele tekortkomingen. Als je uit het juiste hout gesneden bent, vinden we ‘Jouw Betere Baan’, met of zonder beperking.”
Wij wensen Frederik ontzettend veel (werk)plezier toe bij zijn nieuwe werkgever en danken PostNL voor het bieden van deze kans en het tonen van goed werkgeverschap.