Opnieuw kostenstijging in 2025 voor (transport)bedrijven
Ook in 2025 krijgen transport- en andere bedrijven te maken met een toename van de kosten. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) en onderzoeksbureau Panteia moeten we rekening houden met 3,6% tot 5,1%. Maar waar wordt de kostenstijging door veroorzaakt? We gingen op onderzoek uit.
Opnieuw verhoging van loonkosten
De grootste stijging ligt opnieuw bij de loonkosten. De loonkostenontwikkeling voor 2025 is beraamd op plus 5,52%. Dit percentage is gebaseerd op het cao-akkoord dat begin dit jaar gesloten is voor de cao Beroepsgoederenvervoer. Per 1 januari 2024 stegen de lonen 4%. Per 1 juli 2024 kwam daar nog eens 2% bovenop en de laatste loonstijging staat ons te wachten per 1 januari 2025. Dan stijgen de lonen opnieuw met 4%. De verwachting is dat er in 2025 nog een verhoging van ruim 5,5% wordt vrijgemaakt, zoals overeengekomen in de cao. Gezien de inflatie zijn deze loonstijgingen noodzakelijk en geeft dit een prettig vooruitzicht voor de medewerkers. Anderzijds zorgt het voor een serieuze kostenstijging voor werkgevers.
Brandstofkostenontwikkeling
In 2024 hadden we te maken met een stijging van 0,8% voor de brandstofkosten ten opzichte van 2023. Voor 2025 zien we een paar kleine lichtpuntjes met betrekking tot de brandstofkostenontwikkeling. Eind augustus van dit jaar werd bekend gemaakt dat de verlaging van de brandstofaccijns wordt verlengd tot eind 2025. Dit scheelt toch bijna 25 cent per liter benzine en 15 cent per liter diesel. Maar er is meer goed nieuws, want de brandstofprijzen lijken te gaan dalen vanwege de lagere olieprijs. Maar in vergelijking met andere Europese landen, blijft Nederlands een duur land om diesel en benzine te tanken. Sterker nog: Nederland behoort tot de duurste landen ter wereld om benzine te tanken.
Voor de toekomst moeten we rekening houden met opnieuw stijgende brandstofprijzen. Zelfs als de olieprijzen blijven zakken, betekent het niet dat brandstof alleen maar goedkoper wordt. Momenteel staan er twee verhogingen van de brandstofprijzen op de planning. Met een beetje pech vallen in 2026 eerst de accijnskortingen weg. Daarna komt er in 2027 een CO2-taks op brandstoffen. En vooral die laatste is momenteel in opspraak. De EU-maatregel was al even bekend, maar er is nu vooral kritiek op de uitwerking van de plannen in Nederland. Even afwachten wat de politiek daarmee gaat doen…
Hogere kilometerheffing in Duitsland (tolkosten)
Ben je actief in Duitsland, Oostenrijk en/of Denemarken? Even opletten dan. De vrachtwagenheffing die in Nederland pas in 2026 wordt ingevoerd, is in Duitsland al actief. De tolkosten namen dit jaar toe door de invoering van CO2-heffing, waarbij er onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende CO2-emissieklassen. Hierdoor is het verschil tussen de tolkosten voor zero-emissievoertuigen en Euro-6-voertugien steeds groter. Naast Duitsland gaat ook Denemarken dit invoeren en Oostenrijk is er zelfs al mee gestart. Toch zien we dat deze maatregelen en bijbehorende kostenstijging (nog) niet leiden tot een grote verschuiving naar transport over water of spoor, maar dat het voornamelijk zorgt voor hogere transportkosten.
Stijging rentekosten
Naar verwachting nemen de rentekosten voor materieel met 25,2% toe. De verzekeringskosten stijgen naar verwachting met 5,6%. Ook van invloed op de rentekosten is de forse stijging van de aanschafprijs van dieselbestelauto’s als gevolg van het vervallen van de vrijstelling voor de bpm. Deze maatregel is vanaf 1 januari 2025 van kracht.
Specifieke marktomstandigheden
Naast reguliere ontwikkelingen zijn er specifieke marktomstandigheden die invloed kunnen hebben op de kostenontwikkeling binnen de transportsector. Denk aan duurzaamheids-verplichtingen (CSRD), de smart tacho 2 en cybersecurity. Deze ontwikkelingen staan uitvoerig beschreven in het onderzoeksrapport van onderzoeksbureau Panteia.
Doorberekening onvermijdelijk
De wegtransportsector telt in Nederland ruim 16.000 bedrijven. Hierdoor is de individuele invloed en macht beperkt en heeft geen enkel bedrijf veel invloed op de prijzen. De marges zijn structureel relatief laag. Daarnaast zijn de mogelijkheden om de productiviteit te verbeteren ook gering. Om een faillissement te voorkomen kunnen de meeste bedrijven (soms met enige vertraging) niet anders dan de hogere kosten doorberekenen aan hun opdrachtgevers.
Overige trends en ontwikkelingen in 2025
Naast kostenontwikkelingen zijn er natuurlijk nog andere zaken die ons staan te wachten in 2025. Denk hierbij aan het structureel chauffeurstekort en de uitdagingen op het gebied van verduurzaming. Nieuwsgierig naar welke trends en ontwikkelingen voor jouw organisatie belangrijk zijn? We schreven er een blog over.
Bronnen: ING.nl, TNL.nl, ANWB.nl, autovisie.nl, topgear.nl