“Op vrijdag een spoedaanvraag neerleggen voor maandag. En dan maandag een topkandidaat krijgen. Dat typeert onze samenwerking.”
Als wereldwijde marktleider op het gebied van oogzorg en brillenglazen, heeft EssilorLuxottica een sterke focus op het leveren van uitmuntende kwaliteit en het verbeteren van oogzorg in het algemeen. Deze visie wordt organisatiebreed doorgetrokken waardoor dit ook positief afstraalt op het personeelsbeleid. We zijn benieuwd naar de rol van Logistic Force in dit proces. We gingen in gesprek met Jeanine Oggel (HR-adviseur EssilorLuxottica) en Mimi Nguyen (bemiddelings-coördinator Logistic Force Nijmegen) en vroegen ze het hemd van het lijf.
Eigenaarschap
Ze werken pas 1,5 jaar samen, maar daar is tijdens het gesprek niets van te merken. Jeanine en Mimi zijn goed op elkaar ingespeeld en weten duidelijk wat ze aan elkaar hebben. Als we Jeanine vragen wat het werken met Logistic Force zo prettig maakt, antwoordt ze: “Mimi is onze vaste contactpersoon en dat zie je niet vaak in de uitzendwereld. Ze weet van de hoed en de rand. En daarnaast weet ze welk type kandidaten bij onze organisatie past. Maar bovenal toont ze eigenaarschap. Ook bij moeilijke vraagstukken zet ze haar tanden erin om voor ons de juiste kandidaat te vinden.” Ze refereert daarbij aan een recent voorbeeld waarbij ze (in het kader van niet geschoten is altijd mis) op vrijdagmiddag een spoedaanvraag deed voor de maandag daarop. “Ik was behoorlijk verrast dat Mimi in zo’n bizar korte tijd een uitstekende kandidaat wist te vinden, waardoor mijn personeelsprobleem direct opgelost was.”
Jouw Betere Baan
“Ja, wij kunnen snel schakelen en opschalen waar nodig”, weet Mimi. “We zetten graag een stapje extra voor onze opdrachtgevers. Maar het werkt altijd twee kanten op: we zoeken voor onze opdrachtgevers naar kandidaten die binnen het functieprofiel én bij de bedrijfscultuur passen, maar aan de andere kant zoeken we voor onze kandidaten naar een baan die naadloos aansluit bij hun wensen. Het één kan dus niet zonder het ander. Onze merkbelofte is niet voor niets Jouw Betere Baan”, lacht Mimi.
Kennis van de lokale markt
Kennis van de lokale markt is essentieel bij het vinden en behouden van goede werknemers. Dat weten ze bij EssilorLuxottica ook. “Toen we net met een nieuwe businessunit in Wijchen neerstreken, kenden we de lokale markt nog niet goed genoeg. We waren erg blij dat Logistic Force deze kennis wel in huis had. Mede door hun input heeft de internationalisering van deze businessunit een vlucht genomen en is onze voertaal inmiddels Engels.” Mimi vult Jeanine aan: “Kijk, dat maakt onze samenwerking zo fijn. Samen onderzoeken, proberen, uitvoeren en bijschaven waar nodig.”
Ondersteunende factor
Maar niet alleen de HR-afdeling wordt ontzorgd door Logistic Force. Mimi legt uit: “We zijn er juist ook voor de uitzendkrachten. Met 28 vestigingen door het hele land, zitten we altijd dicht in de buurt van onze opdrachtgevers en de uitzendkrachten die daar aan het werk zijn. Als er iets speelt, dan zijn wij er om op te lossen, te bemiddelen of een luisterend oor te bieden.” Jeanine vult aan: “En dat is niet alleen voor de uitzendkrachten fijn, maar voor ons als organisatie onmisbaar. Het neemt ons veel werk uit handen.”
Unieke werkwijze
Als we Jeanine vragen naar wat Logistic Force onderscheidt van andere uitzendorganisaties, is ze heel stellig. “Logistic Force biedt meerdere constructies aan, wat een samenwerking erg aantrekkelijk maakt. Onze ervaring is dat ze het werk serieus nemen en dat ze elke aanvraag zien als een uitdaging om de beste kandidaten te leveren. Ze beschikken over lokale kennis én vakkennis, maar bovenal heb ik altijd het gevoel dat wij ‘top of mind’ zijn. En had ik een vast contactpersoon al genoemd?”
Toekomst
Aan het eind van een interview kijken we altijd even vooruit. Wat biedt de toekomst en wat zijn de naderende ontwikkelingen binnen de branche? Jeanine weet dat trends en ontwikkelingen ook voor uitdagingen kunnen zorgen. “We bereiden onze organisatie zorgvuldig voor op veranderingen en creëren draagvlak voor de ontwikkelingen die op ons afkomen. Denk bijvoorbeeld aan Gen Z, die wij zien als de nieuwe ‘workforce’. Het is een generatie met een ander verwachtingspatroon ten aanzien van het aantal werkuren, vrijheden, salaris en remote werken. Zij moeten aansluiting en begrip vinden bij onze huidige collega’s, die vaak al meer dan 20 jaar bij ons werkzaam zijn. En vice versa natuurlijk. Daar zetten wij ons als werkgever op dagelijkse basis voor in. Maar denk ook eens aan de aanhoudende schaarste op de arbeidsmarkt. Het zijn allemaal zaken waarbij ik verwacht dat we in de toekomst steeds meer gebruik gaan maken van de expertise van Logistic Force.”
Zelf ervaren?
Wil jij zelf ervaren hoe het is om met Logistic Force samen te werken? Of wil je gewoon eens sparren over de mogelijkheden? Neem dan contact op met één van onze 28 vestigingen. Wist je trouwens dat je bij Logistic Force ook aan het goede adres bent voor kandidaten op hoger niveau? VIA Logistics Professionals valt sinds april 2024 onder de paraplu van Logistic Force. De recruiters van VIA helpen je graag met de werving en selectie van functies op hbo- en wo-niveau. Je komt met ze in contact via de website of door te mailen naar info@vialogistics.nl.