Blik op 2025: Trends en ontwikkelingen transport en logistiek
We weten allemaal dat de ontwikkelingen in onze maatschappij en economie steeds harder gaan. Soms gaat dat vrijwillig, maar ook wet- en regelgeving zorgen ervoor dat ondernemers aanpassingen moeten doen om relevant te blijven. Hoe beweegt de transport en logistieke sector mee met de bewegingen? En wat zijn de trends en ontwikkelingen die onze branche te wachten staan in aanloop naar 2025? We nemen de vijf belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2025 met je door.
1. Duurzaamheid blijft een hot topic
Duurzaamheid staat al jaren hoog op de politieke agenda en het blijft ook de komende jaren een belangrijk onderwerp. We zien dat bedrijven die investeren in milieuvriendelijke zaken, zoals het verminderen van CO2-uitstoot, hun merkwaarde versterken. Daarentegen geeft een groot deel van de transport- en logistieke bedrijven aan dat de nieuwe wet- en regelgeving niet haalbaar is. Een spagaat, die voelbaar is op verschillende vlakken van het duurzaamheidspectrum.
Transitie naar zero-emissie
In de strijd om fijnstof en Co2-uitstoot te verminderen, mogen gemeenten vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar alleen nog bestel- en vrachtwagens mogen rijden die uitstootvrij zijn: de zogenaamde zero-emissiezone (ZE-zone). Per saldo betekent dit dat bestel- en vrachtwagens met een emissieklasse lager dan Euro 5 vanaf die datum de ZE-zone niet meer in mogen. Op dit moment hebben 14 gemeenten aangegeven een ZE-zone aan te wijzen en nog eens 16 gemeenten zijn bezig met het uitwerken van een plan.
Voor ondernemers zorgt dit voor grote uitdagingen. Voorwaarden voor hen om zero-emissie voertuigen in te zetten zijn beschikbaarheid, betaalbaarheid en betrouwbaarheid. En deze laten op dit moment nog te wensen over. Daarnaast zijn er uitdagingen op het gebied van kostenefficiëntie, laadinfra, aansluiting op het energienetwerk en het inkopen van energie. Hierdoor is voor veel transportbedrijven de aanschaf van ZE-voertuigen nog een stap te ver. Zij moeten op zoek naar alternatieven voor het leveren van goederen in de ZE-zones, zoals het gebruikmaken van zogenaamde bezorghubs aan de rand van een stad.
Maar er zijn ontwikkelingen op dit vlak. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde een recent ingediende motie om de invoering van de zero-emissiezones uit te stellen tot 2029. Of deze motie aangenomen wordt is nog onduidelijk. De 14 gemeenten die al van plan waren om vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone in te stellen, laten in een gezamenlijke verklaring weten dat ze zich niet laten weerhouden door de recente ontwikkelingen in Den Haag. Zij hebben namelijk de bevoegdheid om het gekozen beleid lokaal door te voeren. Wordt vervolgd dus!
Volledig elektrische wagenparken?
Door de nieuwe wet- en regelgeving ontkomen we niet aan het werken aan een volledig elektrisch wagenpark. Dit sluit natuurlijk naadloos aan op de komst van de zero-emissiezones, die de komende jaren in aantal sterk uitgebreid zullen worden. Maar zoals eerder gezegd is het voor veel ondernemers in de transport en logistiek nog niet haalbaar om binnen een paar jaar over te gaan op een volledig elektrisch wagenpark. Dus is 100% elektrisch voor de komende jaren misschien iets té ambitieus? Wij denken van wel.
2. Automatisering zet verder door
Automatisering is overal om ons heen, zowel in ons dagelijks leven als in het bedrijfsleven. Van zelfscankassa’s bij de supermarkt tot het gebruik van AI en van op afstand bestuurbare apparaten tot de technische snufjes op je nieuwe auto. Automatisering staat niet stil. Integendeel zelfs, de ontwikkelingen op dit gebied gaan harder dan ooit.
Worden warehouses binnenkort volledig gerund door robots?
We zien het al bij onze grotere opdrachtgevers: steeds meer werkzaamheden worden verricht door robots. Op de vraag of uiteindelijk alle ‘mensenbanen’ door robots worden overgenomen kunnen we voorlopig antwoorden: ‘Wij verwachten dat dit in 2025 zeker nog niet het geval is’. Sommige handelingen en werkzaamheden blijven nu eenmaal mensenwerk, maar we zien ook dat de ontwikkelingen en technologie razendsnel gaan. En door de intensieve automatisering, wordt er steeds sneller, effectiever en efficiënter gewerkt.
Automatisering van hele transport
Voor velen kinkt het ver nog weg, maar er wordt steeds vaker gesproken over het volledig automatiseren van transport over de weg met zelfrijdende trucks. Dit zou overigens ook een positieve bijdrage kunnen leveren aan het chauffeurstekort. Maar of het zover komt? Wij zijn er ieder geval van overtuigd dat we de komende jaren kennis zullen maken met nieuwe technologieën op dit gebied. Op dit vlak worden steeds meer slimme oplossingen gevonden en (door)ontwikkeld. Maar wat betekent dit voor onze beroepschauffeurs? Uit ons recent Nationaal Chauffeursonderzoek blijkt dat dit onderwerp ook leeft onder de beroepschauffeurs. Maar liefst 80% van de chauffeurs denkt dat hun beroep er over tien jaar anders uitziet door technische innovaties. Slechts 25% ziet deze innovaties ook als een potentiële bedreiging voor zijn of haar baan.
3. Tekort aan chauffeurs belemmert bedrijven in hun groei
Het nijpende chauffeurstekort zorgt ervoor dat de transportsector voor een groeiende uitdaging staat. Volgens het CBS is personeelstekort in Nederland in de transport en logistiek sector al voor langere tijd de grootst ervaren belemmering. En dit zal onze branche ook in 2025 parten spelen. We zien dat de vraag naar goederenvervoer blijft stijgen. Het gevolg is (en blijft) een ongekend chauffeurstekort. Gevolg? Het gebrek aan beschikbare chauffeurs beperkt de groeicapaciteit van (transport)bedrijven.
Logistic Force speelt adequaat in op deze ontwikkeling door geïnteresseerde kandidaten actief op te leiden tot C- of CE-chauffeur, al dan niet in overleg met een potentiële opdrachtgever. Dit gebeurt snel en efficiënt op onze eigen academie. Meer informatie over de Logistic Force Academie? Neem contact op met één van onze 28 vestigingen.
4. Meer lokale productie
Ondanks de groeiende vraag naar goederenvervoer, zien we ook een andere beweging. Sinds de coronacrisis richten consumenten en ondernemers zich steeds meer op de lokale handel. We noemen het ook wel het ‘help de lokale ondernemer’-principe. Men bestelt minder bij de (landelijke) webwinkels, maar steeds vaker bij lokale ondernemers. Wij verwachten dat dit principe nog iets zal toenemen in 2025. Het resultaat? Meer lokale productie en hierdoor mogelijk minder transportbewegingen om de goederen op de plaats van bestemming te krijgen. Dit betekent volgens ons overigens niet dat er een sterk verminderde vraag naar warehousing ontstaat. Maar het blijft voor logistieke bedrijven natuurlijk cruciaal om mee te bewegen met de veranderingen.
5. Schaalvergroting en consolidatie
De transport en logistieke sector kenmerkt zich steeds meer door fusies en overnames. We zagen het op grote schaal in 2024 en deze trend zet zich onverminderd door in 2025. Oorzaken vinden we op het gebied van schaalvergroting, globalisering, behoefte aan kapitaal, maar ook het ontbreken van bedrijfsopvolging. Veel ondernemers willen de continuïteit van hun onderneming waarborgen en kiezen daarom voor de verkoop aan een grotere partij. Niet vreemd dus dat steeds meer grotere bedrijven in de transport en logistiek een buy-and-build strategie hanteren.
2025: Kansen én uitdagingen
Met de ontwikkelingen die we in de transport- en logistieke sector zien op het gebied van duurzaamheid, automatisering, het nijpende chauffeurstekort, verschuiving naar lokale productie en schaalvergroting, wordt 2025 een jaar vol kansen én uitdagingen. Bedrijven die flexibel inspelen op deze trends, investeren in duurzame oplossingen en gebruikmaken van de nieuwste technologieën, zullen een sterkere positie innemen. De sector blijft dynamisch, maar met de juiste aanpassingen en vooruitziende blik kunnen bedrijven niet alleen blijven opereren, maar ook hun concurrentiepositie verstevigen.
Logistic Force houdt de trends en ontwikkelingen van de transport en logistieke sector nauwlettend in de gaten. Regelmatig delen we verrassende blogs, interessante nieuwsitems en toffe events op onze LinkedIn-pagina. Volg ons om altijd op de hoogte te blijven van wat er speelt in onze dynamische sector en binnen onze organisatie.