• Blog
  • 09 oktober 2024

“12½ jaar Logistic Force Breda en Roosendaal: persoonlijke aandacht werpt nog steeds zijn vruchten af”

“Weet je nog, toen met Karel*? Hij kreeg maar liefst negen keer een vast contract aangeboden bij zijn opdrachtgevers in de lange tijd dat hij voor ons werkte. Maar iedere keer was zijn antwoord ‘Nee, ik blijf lekker onder de vlag van Logistic Force werken’. Hoe mooi is dat?” Joep Salet (vestigingsmanager Logistic Force Roosendaal) kan de mooie verhalen zo oplepelen. Samen met Jack in ’t Veld (regiomanager), Dimitri van Gool (salesmanager) en Paulina Guzik-Kobak (vestigingsmanager Logistic Force Breda) worden herinneringen van de laatste jaren opgehaald. Het ene verhaal nog mooier dan het andere. De aangelegenheid? Het 12½-jarig jubileum van Logistic Force Breda én Roosendaal. Opgericht op precies dezelfde dag! We gingen in gesprek met dit enthousiaste viertal.

 

Vertrouwd DNA

Het is 19 januari 2012 als de twee vestigingen worden ingeschreven in het handelsregister. De tijden waren anders, maar tegelijkertijd zijn er ook veel zaken onveranderd gebleven. Jack licht toe: “We zien de laatste jaren een toename van de vergrijzing op de arbeidsmarkt en we merken dat jongeren de banen binnen transport en logistiek niet altijd meer als wensberoep zien. Dat was 12½ jaar geleden wel anders. Maar wij stellen ons tot doel om de pareltjes onder de jongeren die deze branche juist wél bewust kiezen, naar ons toe te trekken.” En dat doet Logistic Force met succes. De merkbelofte dat ze ‘Jouw Betere Baan’ vinden, wordt dagelijks waargemaakt. “Ons ‘DNA’ is in die 12½ jaar ook niet veranderd, alleen aangescherpt. We staan nog steeds dicht bij de mensen waarmee we werken, kennen ze ook écht en zetten altijd net een stapje extra. Eigenlijk zijn we groot geworden door klein te blijven”, meent Dimitri.

 

De kracht van Logistic Force

Als we het gezelschap vragen om iets meer te vertellen over dat ‘DNA’, komen er al snel voorbeelden op tafel. “Onze deur staat altijd open. Mensen kunnen zo binnenwandelen, of ze nu al voor ons werken of nog op zoek zijn naar een baan”, weet Paulina. “En er is altijd tijd voor een bak koffie en een praatje”, vult Joep aan. Dat laatste blijkt echt de kracht van Logistic Force te zijn: persoonlijke aandacht. “We gaan daarin heel ver”, weet Jack. Hij glundert als hij begint te vertellen. “We hadden een medewerker die erg krap bij kas zat, maar zijn werk uitstekend uitvoerde. Onze opdrachtgever was erg tevreden over hem. Op een dag dacht hij nog wel op de dampen van zijn laatste druppels benzine naar zijn werk te komen, maar strandde op de A58. Tank én portemonnee leeg! Toen ik hem radeloos aan de lijn kreeg, wist ik dat we hem moesten helpen.” De uitzendkracht was al opgehaald door een collega, maar Jack en Dimitri bedachten zich geen moment en gingen zijn auto ophalen om hem vervolgens volgetankt weer bij het werk van de jongen neer te zetten. “Kijk, en dát is hoever wij gaan voor onze collega’s. Want ik praat ook liever niet over uitzendkrachten. Het voelt meer als collega’s.”

 

Ambassadeurs, zowel ‘buiten’ als ‘binnen’

Deze werkwijze betaalt zich terug in een berg aan ambassadeurs, door heel het land. “De jaarlijkse kerstborrels worden nog altijd door oud-collega’s bezocht. Sommigen zijn vaak al jaren niet meer werkzaam voor ons, maar nog altijd welkom”, vertelt Joep. Maar die ambassadeurs creëren we ook intern. “Persoonlijke ontwikkeling is een belangrijk onderdeel van ons DNA. We investeren niet alleen in opleidingen voor uitzendkrachten, maar ook voor onze eigen medewerkers. Hierdoor groeien veel van onze eigen collega’s intern door naar andere functies. Soms binnen een vestiging, maar soms ook naar ons servicecenter. En dat zorgt ervoor dat collega’s voor een langere tijd aan Logistic Force verbonden blijven”, vertelt Jack. “Bijkomend voordeel is dat onze klanten hierdoor vaak een vast contactpersoon hebben”, vult Dimitri aan.

 

Vroeger was alles anders

Zoals gebruikelijk bij een jubileum, kunnen ze het niet laten om samen nog even terug te blikken op hoe het er in 2012 aan toe ging. “Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger alle uitzendkrachten iedere middag ging sms-en – appen kenden we toen nog niet – om door te geven hoe laat ze de volgende dag moesten beginnen en welk wagennummer ze hadden”, vertelt Joep. Al hoewel het contact met de uitzendkracht voortaan volledig op het bordje van de opdrachtgever ligt en de digitale ontwikkelingen daar een positieve bijdrage aan hebben geleverd, kijkt Joep er met enige weemoed op terug. “Het waren mooie tijden.” Maar ook betalingsachterstanden werden door de vestigingsmanager vaak in de kiem gesmoord. “Jack en ik gingen destijds gewoon langs als een opdrachtgever nog niet betaald had. Even een bak koffie drinken, vragen wat het probleem was en het dan vervolgens samen oplossen”, lacht Dimitri. Die goede oude tijd… Maar hoe hebben de twee jubileumvestigingen zich ontwikkeld in de loop der jaren?

 

Breda, ideaal voor logistieke krachtpatsers

In de afgelopen 12½ jaar weet de vestiging in Breda zich neer te zetten als een onmisbare speler in het lokale werkveld van transport en logistiek. En ondanks dat ze een grote variatie aan banen in deze deelsectoren aanbieden, zien ze toch een soort ‘natuurlijke ontwikkeling’. We vragen Paulina hoe dat precies zit. “Hier in Breda hebben we opvallend veel vraag naar logistieke krachtpatsers. Deze specifieke vraag naar logistieke mensen komt grotendeels voort uit het type bedrijven dat gevestigd is in Breda en rondom onze vestiging. Het is een soort expertise van ons geworden.”

Teamfoto Breda

 

Roosendaal, dé vestiging voor vrachtwagenchauffeurs

Roosendaal daarentegen ziet precies het tegenovergestelde. “Wij zijn juist expert op het gebied van transportfuncties. Wellicht speelt onze centrale ligging daar een belangrijke rol in. De verdeling is inmiddels zo’n 75 % chauffeursfuncties tegenover 25% overige functies. Dat is best bijzonder”, weet Joep. De twee vestigingen liggen zo’n 25 kilometer bij elkaar vandaan en werken daarom nauwgezet samen. “Onze samenwerking is in de loop der jaren intensiever geworden. We kijken altijd naar wat het beste voor de kandidaat is en met enige regelmaat sturen we kandidaten dus ook naar elkaar door”, legt Joep uit. “Het gaat ons erom dat de kandidaat op zijn of haar plek zit. En als dat bij een opdrachtgever van een andere vestiging is, dan is dat prima. Ik heb Joep zijn nummer inmiddels onder de ‘speed dial’ staan”, lacht Paulina.

Teamfoto Roosendaal

 

Blik op vooruit

Mijmeren over de mooie verhalen en het verleden is leuk, maar bij Logistic Force kijken we ook graag vooruit. Dus we stellen de vraag hoe de toekomst eruitziet voor de vestigingen Breda en Roosendaal. “Roosendaal heeft een groot werkgebied en we krijgen ook steeds meer aanvragen uit de regio Zeeland. We hebben dan ook de intentie om daar een vestiging te openen”, vertelt Jack. Door de buy-and-build strategie heeft Logistic Force de laatste jaren hard gewerkt aan een uitbreiding van de eigen sectoren. “Door diverse overnames zijn we inmiddels ook actief in de bus- en touringcarbranche en de verhuisbranche. Daar gaan we de komende jaren op landelijk niveau actief mee aan de slag. En vergeet de fijne samenwerking met partners als het UWV en de gemeentes niet, net als de toename van arbeidsmigranten op de arbeidsmarkt”, vult Dimitri aan. Genoeg plannen en mogelijkheden voor de toekomst dus! Maar eerst wordt het 12½-jarig jubileum passend gevierd: op 10 oktober in Roosendaal en op 17 oktober in Breda.

*Uit privacyoverwegingen zijn de namen van uitzendkrachten gefingeerd.