We opereren op Champions League-niveau
Ze hebben een duidelijke visie en deinzen er niet voor terug om kritisch naar zichzelf en de organisatie te kijken. Martin van Dijk (algemeen directeur) en Paul Ernes (operationeel directeur) kennen de markt als geen ander en werken iedere dag toe naar de stip die ze op de horizon hebben gezet. “Maar het is een team effort”, wordt direct benadrukt. Met het eind van 2024 in zicht, gingen we traditiegetrouw met de heren in gesprek. Evalueren, reflecteren en de balans opmaken. Wat hebben we bereikt? Hoe kijken ze naar de ontwikkelingen in de markt? En waar staan we nu? Maar we blikken natuurlijk ook even vooruit en kijken naar wat ons te wachten staat in het nieuwe jaar. Een uitgebreid verslag van een boeiend gesprek!
Niet roepen, maar doen!
Als we vragen naar de behaalde successen in 2024, zien we een twinkeling in de ogen van zowel Paul als Martin. Paul bijt het spits af. “Bij opdrachtgevers in het MKB-speelveld blijven we ons onderscheiden met oprechte en persoonlijke aandacht. Niet roepen, maar doen! Onze merkbelofte is ‘Jouw Betere Baan’ en die werkt twee kanten op. We kunnen geen ultieme match tussen opdrachtgevers en kandidaten genereren als we niet weten wie onze opdrachtgevers én onze kandidaten zijn. We willen niet alleen weten wie ze zijn, maar ook wat hun dagelijkse drijfveren zijn, waar hun wensen liggen en nog zoveel meer. Pas dán kunnen we onze merkbelofte echt waarmaken.”
Naast het MKB hebben ook de grotere opdrachtgevers in 2024 gemerkt dat er binnen Logistic Force hard gewerkt is aan de toegevoegde waarde van de dienstverlening. “We zijn een prominentere rol gaan spelen bij onze grote klanten. We worden steeds vaker gezien als sparringpartner als het gaat om HR-vraagstukken. Daarnaast heeft ons Service Center een volgende stap in professionaliseren gemaakt waardoor nog meer zaken gecentraliseerd zijn, de klantinrichting geoptimaliseerd is en de communicatie strakker verloopt”, vertelt Paul. “In 2024 hebben we sterk ingezet op het nog beter verbinden van onze teams en dat merken onze opdrachtgevers. We zijn wendbaar en in staat om snel actie te ondernemen. Al met al hebben we ons als organisatie in 2024 mooi ontwikkeld”, vult Martin aan.
Integraties Wiver, Transflexion en VIA bleken Champions League
Terugkijkend op 2024, vergelijkt Martin de integraties van Wiver, Transflexion en VIA Logistics Professionals met het spelen van de Champions League. “Hier hebben onze mensen echt een topprestatie geleverd. Want vergis je niet, een overname is niet eenvoudig. Zeker niet voor de mensen binnen de organisaties die hiermee gemoeid zijn. Er is veel van de mensen gevraagd, maar dit heeft uiteindelijk geleid tot een groeiend marktaandeel en strategische uitbreiding van onze diensten in de logistieke nichemarkt van verhuizingen en HR-dienstverlening gericht op hoger management in logistiek en supply chain. Ook hebben deze overnames geleid tot het verwelkomen van nieuwe vakkundige en enthousiaste collega’s.”
Focus op duurzame inzetbaarheid
Bij Logistic Force geloven we in de kracht van mensen. Inclusiviteit staat daarbij centraal. Als een kandidaat gedreven en gemotiveerd is, zetten we hem of haar graag in bij één van onze opdrachtgevers. Waar nodig ondersteunen we kandidaten met om-, bij- of nascholing. Via Logistic Force Opleidingen stomen we kandidaten klaar voor de functie die zij gaan invullen: van taalcursussen tot rijopleidingen en van heftruckcertificaten tot VCA-opleidingen. “Door het structureel aanbieden van ontwikkelings- en opleidingsmogelijkheden zitten mensen beter in hun vel, zien we het verzuim teruglopen en blijven ze langer bij een bedrijf werken. Daarom hebben we de focus in 2024 nog meer gelegd op duurzame inzetbaarheid. En dat trekken we de komende jaren door”, licht Martin toe.
Tenderstorm
Regelmatig worden opdrachten in de steeds krapper wordende markt uitgezet door middel van tenders. In een korte tijd moet je als bedrijf een concurrerende inschrijving neerleggen voor het aangeboden werk, vaak met een gedetailleerd plan van aanpak. Paul licht toe: “Ondanks de enorme tijdsdruk waarmee zo’n tender gepaard gaat, vliegen we deze commerciële uitdaging goed aan. Multidisciplinaire teams worden samengesteld en de informatievoorziening vanuit ons Service Center komt razendsnel op gang. Onze collega’s werken zich in zo’n tenderperiode echt uit de naad. En als we een tender niet gewonnen hebben, zorgt dat gek genoeg niet alleen voor teleurstelling. We weten dat de keuze bij een tender een samenspel is van verschillende factoren. Voor Logistic Force blijft onze visie op duurzame inzetbaarheid als merkbelofte altijd leidend voor deelname aan een tender.
Arbeidsmigratie blijft een hot topic
Arbeidsmigranten komen vaak negatief in het nieuws. Martin: “Voor de krapte op de arbeidsmarkt zijn arbeidsmigranten noodzakelijk. Wij willen niet geassocieerd worden met misstanden op de arbeidsmarkt, net zoals alle gecertificeerde uitzendbureaus in Nederland overigens. Daarop moeten we hard handhaven. De arbeidsmigrant en uitzendsector zijn het verzamelputje voor onze maatschappelijke uitdagingen geworden. Mijn persoonlijke mening hierover is dat de transitie van de arbeidsmarkt en maatschappelijke uitdagingen niet over stemmen gaat maar een fundamentele discussie vraagt: een poldermodel 2.0. Ontsnappen aan de framing (stemmen) en terug naar de inhoud van het debat en toegevoegde waarde voor de mens. De flexbranche is van essentieel belang voor de Nederlandse economie en arbeidsmarkt. Nu en in de toekomst!
Onze aanpak is op essentiële punten afwijkend van andere aanbieders. Zo hebben onze arbeidsmigranten eigen woonruimte en vervoer geregeld. Logistic Force zorgt voor werk- en inkomenszekerheid. Dat maakt dat ze niet afhankelijk zijn van ons op het gebied van wonen en reizen. Dat is ontzettend belangrijk. Indien nodig zorgen wij voor praktijkopleidingen en Engelse of Nederlandse taallessen zodat onze medewerkers snel inzetbaar zijn voor onze klanten en ze een bijdrage leveren aan de maatschappelijke integratie. We geven extra aandacht en ondersteunen waar nodig. En dat maakt dat wij voor onze opdrachtgevers snel en goed invulling geven aan hun personeelsvraag.”
Commercieel uitgedaagd
We lezen hierboven stuk voor stuk mooie successen en ontwikkelingen. Maar het jaar 2024 kende niet louter successen, weten ook Paul en Martin. “We kenden een wat moeizame start in 2024 en kwamen dan ook niet lekker uit de startblokken in een toch al uitdagende markt. Maar het voordeel van een wendbare organisatie, is dat je snel kunt schakelen. Al in de derde week hebben we onze focus aangescherpt. De organisatie is commercieel uitgedaagd en aangejaagd. Een verantwoord kostenbeleid en de heroverweging van projecten heeft tijd en ruimte gecreëerd die noodzakelijk was voor focus op onze core business: de klant en de werkzoekende. Hierdoor hebben we een moeizame start omgebogen naar mooie resultaten”, vertelt Paul. “Uiteindelijk hebben we eind 2024 zelfs boven de markt weten te presteren”, aldus Martin.
Buy-and-build strategie opnieuw centraal in 2025
De doelen voor komende jaren zijn helder en liggen voornamelijk op het gebied van groei en efficiency, het verder uitbouwen van een duurzame organisatie en het leveren van een totaaldienstenpakket met hogere toegevoegde waarde. Paul: “Onze buy-and-build strategie zorgt ervoor dat er ook komend jaar overnames op de agenda staan. Maar de focus ligt in 2025 ook op autonome groei. We opereren landelijk en willen ons marktaandeel in diverse regio’s nog verder laten groeien. Door de recente overname van VIA versterken we onze HR-dienstverlening met betrekking tot functies op hbo en wo-niveau. Komend jaar positioneren wij ons verder als sparringpartner voor de opdrachtgever. Zij hebben een toenemende behoefte aan expertise binnen de complexiteit van de flexibele arbeidsmarkt.”
Martin stipt aan dat ook 2025 een uitdagend jaar lijkt te worden. “Wij zien wederom een uitdagend jaar voor de deur staan. Ondanks dat er een kleine groei wordt voorspeld, verwachten wij dat de schaarste op de arbeidsmarkt komend jaar actueel blijft. Daarom moeten we kort op de bal blijven spelen en inzetten op het behoud van onze mensen. We gaan actiever aan de slag met het arbeidspotentieel en hoe we onze kennis op dit vlak actief in kunnen zetten bij onze opdrachtgevers. Al met al voldoende kansen. We kijken uit naar 2025!”