De drie grootste fouten bij silovervoer
Voor veel industrieën is silovervoer een groot onderdeel van de logistiek. Silo’s worden gebruikt voor het transport van bulkmaterialen zoals graan, cement, zand en chemische stoffen. Hoewel het een veelvoorkomende tak van vervoer is, kunnen er ernstige fouten worden gemaakt die de veiligheid, maar ook de efficiëntie en kosten kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we de drie grootste fouten bij silovervoer en hoe deze vermeden kunnen worden.
1. Onjuiste belading
Een van de meest voorkomende fouten bij silovervoer is onjuiste belading. Dit kan verschillende problemen veroorzaken, van ongelukken op de weg tot schade aan de lading en het vervoermiddel.
Gewichtsverdeling: Het is noodzakelijk dat de lading gelijkmatig wordt verdeeld over de silo. Een ongelijke verdeling kan leiden tot instabiliteit van het voertuig, waardoor de kans op omkantelen toeneemt. Dit is vooral gevaarlijk bij het nemen van bochten en het rijden over oneffen terrein.
Overbelasting: Een andere veelvoorkomende fout is het overbeladen van de silo. Dit kan leiden tot overschrijding van de wettelijke gewichtsbeperkingen, wat niet alleen illegaal is maar ook het risico op ongelukken vergroot. Overbelasting kan ook de levensduur van het vervoermiddel verkorten door extra slijtage aan de assen en banden.
Type materiaal: Verschillende materialen hebben verschillende eigenschappen. Fouten bij het beladen van de silo kunnen ook ontstaan door het niet begrijpen van het materiaal dat wordt vervoerd. Bijvoorbeeld: fijne poeders kunnen tijdens het transport samenklonteren, terwijl grovere materialen juist kunnen verschuiven.
2. Onvoldoende onderhoud van de silo
Het niet goed onderhouden van de silo en het vervoermiddel is een andere grote fout die vaak wordt gemaakt.
Reiniging: Na elk gebruik moet de silo grondig worden gereinigd om resten van de vorige lading te verwijderen. Dit voorkomt vermenging van nieuwe ladingen, wat vooral belangrijk is bij het vervoer van voedingsmiddelen of chemische stoffen.
Inspectie: Regelmatige inspecties van de silo zijn noodzakelijk om slijtage en mogelijke beschadigingen vroegtijdig op te sporen. Barsten, roest en andere beschadigingen kunnen leiden tot lekkages of zelfs het volledig falen van de silo tijdens het transport.
Ventilatie en kleppen: Zorg ervoor dat alle ventilatieopeningen en kleppen goed functioneren. Defecte kleppen kunnen leiden tot drukopbouw binnen de silo, wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Ventilatiesystemen moeten regelmatig worden gecontroleerd om te voorkomen dat materialen vast komen te zitten.
3. Gebrek aan training en kennis bij silochauffeur
Een goed opgeleide bemanning is cruciaal voor veilig en efficiënt silovervoer. Gebrek aan training en kennis kan leiden tot fouten die eenvoudig vermeden hadden kunnen worden.
Veiligheidsprocedures: De silochauffeur moet goed op de hoogte zijn van alle veiligheidsprocedures rondom het beladen, vervoeren en lossen van de silo. Dit omvat het op de juiste manier gebruiken van persoonlijke beschermingsmiddelen, het herkennen van mogelijke gevaren en het opvolgen van de noodprocedures.
Vervoerstechnieken: Chauffeurs moeten getraind zijn in de specifieke rijtechnieken die je nodig hebt bij het veilig vervoeren van zware en soms instabiele ladingen. Dit omvat onder andere het vermijden van scherpe bochten, het gebruiken van de juiste remtechnieken en het om kunnen gaan met bewegende lading.
Materiaalkennis: Het is belangrijk dat de silochauffeur begrijpt welk type materiaal hij of zij vervoert en hoe dit invloed heeft op het transport. Verschillende materialen kunnen verschillend reageren op beweging, temperatuurveranderingen en andere omgevingsfactoren.
Door aandacht te besteden aan deze drie aspecten – juiste belading, goed onderhoud en adequate training – kunnen de meest voorkomende fouten bij silovervoer worden voorkomen. Dit zorgt niet alleen voor een veiligere werkomgeving, maar ook voor efficiënter en kosteneffectiever transport.
Code 95
Als beroepschauffeur, dus ook als silochauffeur, moet je voldoen aan de Code 95. Wil je weten wat dit precies inhoudt? Je leest het in onze blog: ‘Wat is Code 95?’. Wil je direct aan de slag als beroepschauffeur maar voldoe je nog niet aan Code 95 of is deze verlopen? Bekijk dan al onze Code 95 opleidingen.
Aan de slag?
Denk jij nu: “Die fouten ga ik niet (meer) maken?” en wil je direct aan de slag als silochauffeur? Bekijk dan eens de vacatures die wij voor deze functie open hebben staan. Ben je benieuwd naar andere relevante vacatures? Ga dan naar de overzichtspagina van onze vacatures. Met diverse filters kun je gericht (of juist wat minder gericht) zoeken naar ‘Jouw Betere Baan’.