René’s betere baan
Stel je voor: je zit ruim 26 jaar in de beveiliging, maar door een aantal incidenten wil je iets anders. Je hobby is tuinieren, dus je gaat aan de slag als hovenier. Maar ook dat is het niet helemaal. Dan borrelt je jongensdroom weer op: rijden in grote voertuigen. Precies op dat moment zie je een oproep voor de opleiding tot buschauffeur. Je trekt de stoute schoenen aan neemt contact op. De weg werd hobbeliger dan gedacht, maar met het nodige doorzettingsvermogen en een flinke dosis steun van het uitzendbureau kom je er. Dit is het verhaal van René ten Hake (58).
Wat is oud?
Leeftijd is een gevoelig onderwerp in de wereld van uitzenden. Er mag namelijk niet gediscrimineerd worden op basis van leeftijd. “Maar als je 57 jaar bent en op zoek gaat naar een nieuwe baan, voelt die leeftijd soms toch als een drempel”, vertelt René. Maar daar kijken ze bij Logistic Force heel anders tegenaan, weet Gwendolyn Hertel, vestigingsmanager van Logistic Force Purmerend. “Wat is eigenlijk oud? Iemand van 57 jaar kan nog prima tien jaar naar tevredenheid ergens werken. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met een schoolverlater. Die blijft geen tien jaar op één plek zitten. En daarnaast zien wij dat bij sommige beroepen zelfs pensionado’s met veel plezier blijven werken. Dus wij kijken niet naar je leeftijd. Wel naar je motivatie”, legt Gwendolyn uit.
Hobbelige weg
Als René begint te vertellen over zijn carrièreswitch, beginnen zijn ogen te twinkelen. Hij rijdt inmiddels bijna een jaar als buschauffeur op Schiphol. “Ik vervoer reizigers van de terminal naar het vliegtuig of terug. Ik heb vrijwel altijd vrolijke mensen in mijn bus. Geweldig toch?” Maar het bleek niet zo vanzelfsprekend dat René deze baan wist te bemachtigen. René lijdt aan een ziekte die hem, gelukkig, nauwelijks belemmert in zijn werk. Maar natuurlijk was hij wel verplicht dit te melden voordat hij aan de opleiding tot buschauffeur begon. En daar begon de route wat hobbelig te worden. Het CBR wilde hem geen goedkeuring geven voor de opleiding, ondanks dat twee onafhankelijke artsen hem geschikt vonden voor de opleiding en het werk als buschauffeur. ”Ja, dat was echt teleurstelling op teleurstelling. In die tijd heb ik veel steun gehad van de mensen van Logistic Force. Ze hebben mij geholpen waar mogelijk en bleven in mij geloven. Vanuit Logistic Force werd er werkelijk alles aan gedaan om dit rond te krijgen. En daar ben ik ze erg dankbaar voor”, vertelt René. “En de aanhouder wint”, vult Gwendolyn hem aan.
“Ik blijf loyaal aan de mensen die mijn droom waarmaakten”
Drie keer is scheepsrecht
Na een derde deskundige in te hebben geroepen, wist René het CBR te overtuigen. “Ik moest een aantal rem- en rijstesten afleggen. Het was erop of eronder. Maar ik ben met vlag en wimpel geslaagd voor de testen en mocht aan de opleiding beginnen.” Mooie bijkomstigheid van het werken binnen de poorten van Schiphol is dat je na 20 lesuren en wat papierwerk al aan de slag mag. Het werkelijke D rijbewijs mag je daarna halen. “Ik telde de dagen af dat ik aan de slag kon. Ik had er zo’n zin in”, lacht René.
Dankbaarheid en loyaliteit
“Ik ben de mensen van Logistic Force enorm dankbaar voor de kans die ik heb gekregen. Zo’n opleiding kost al snel € 8.000,-. Dat moeten ze wel willen investeren in je. En dan heb ik het nog niet eens over het geduld dat ze hadden en de steun die ze bij mij gaven bij het uiteindelijk krijgen van de goedkeuring van het CBR.” Voor Gwendolyn is dat de normaalste zaak van de wereld. “Dat is wat ons uniek maakt in de uitzendbranche. Net een stapje extra zetten om ‘Jouw Betere Baan’ te vinden. Ook als het moeilijk wordt, of juist als het moeilijk wordt, laten wij niet los. René heeft een grote gunfactor en het is een super werknemer. Die laat je niet zomaar gaan als het even tegenzit.” René voelt dit precies zo. “Voorlopig wil ik me niet binden aan één werkgever. Ik blijf loyaal aan Logistic Force en aan de mensen die mijn droom hebben waargemaakt. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Maar de veiligheid, het vertrouwen en de flexibiliteit van Logistic Force passen mij prima”, weet René.
Ook aan de slag als buschauffeur?
In heel het land zijn wij regelmatig op zoek naar buschauffeurs, zowel ervaren als beginnende chauffeurs. Heb jij het D rijbewijs op zak en wil je ontdekken welke functies daarbij passen? Of droom jij van een baan achter het stuur van een touringcar, maar moet je het D rijbewijs nog halen? Neem dan contact op met een vestiging bij jou in de buurt en bekijk de mogelijkheden. Wie weet vind jij binnenkort ook ‘Jouw Betere Baan’.